Temptation Island - de moraal van het verhaal

“Gaaf toch, zo’n gratis vakantie! Ja op tv in je bikini is wel spannend maar ik koop gewoon een mooie nieuwe. Dat vriendje afpakken, ja, dat is op zich ook wel grappig toch.” Ik hoor het mijn vriendin nóg zeggen, back in the days op de middelbare school. Ja, mooie tijd, 2002. Hyves bestond nog niet en van Facebook had nog nooit iemand gehoord (ook omdat het nog niet bestond, trouwens). Social media was gewoon nog geen ‘ding’, het was al heel wat als je internet kon gebruiken om te mailen en illegaal muziek kon downloaden. Botox en fillers waren alleen voor de rich and famous en niemand had ooit gehoord van Kim Kardashian of Nikki Tutorials. Mensen op tv zagen er toen nog redelijk normaal uit. Zelfs Lil’ Kim.

Dat even om de setting te schetsen waarin Temptation Island het levenslicht zag. Vrij onschuldig, deden er toen nog vrij normale mensen aan mee. En die deelnemers ging het voor zo ver ik me herinner, ook echt om het spel. Hun doel was niet om (tijdelijk) beroemd te worden of hun business te promoten. Ze probeerden niet om hun influencer-status te verhogen of om een gratis uithangbord voor fillers en plastische chirurgie (of tattoo’s) te worden. Big Brother en andere realityprogramma’s als De Bus waren een hit, maar Temptation was toch meer een spelshow dan reality TV. Dachten ze. Dus ging het koffiemachinegesprek ook vooral over het oorspronkelijke spelelement: lukt het de stelletjes om elkaar trouw te blijven? Welke tactieken gooien de verleiders in de strijd? Die goeie ouwe tijd.

Fast forward naar 2019. Het vierde seizoen van de ‘nieuwe’ Temptation Island is weer een paar weken onderweg en oeffff waar zal ik eens beginnen. Ik ga in elk geval niets zeggen over hoe verwerpelijk het is dat jonge mensen wiens hersenen duidelijk nog niet uitontwikkeld zijn worden gemanipuleerd om dingen op tv te doen die ze hun kind nooit zouden willen zien doen. Laat staan op TV. Tot in de eeuwigheid. Openbaar. Dat is overigens ook geen nieuw gegeven in dit seizoen. Ik zal ook niks zeggen over hoe het concept ‘temptation’ in gaat tegen de heersende mores van de westelijke, overwegend (al dan niet enkel op papier) monogame wereld waarin “gij niet andermansch vrouw zult begeeren”. Waarover dan wel?

Dit.

Het programma is grotendeels verworden tot een vehikel om jezelf in de spotlight te zetten als fitgirl of stoere boy. Het lopende seizoen kreeg een recordaantal van ruim 1400 inschrijvingen (waarvan het gros verleid(st)ers). Uiteraard mede ingegeven door tv-successen van verleider “Kleurplaat” Fabrizio en verleidster Pommeline en de vele Playboy-shoots die het programma heeft voortgebracht. Er zijn geen verleiders (m/v) die niet één of meer body modifications hebben laten uitvoeren - een punt dat in de Vlaamse media op (terechte) kritiek kon rekenen: openlijke reclame voor cosmetisch-medische ingrepen is in België wettelijk niet toegestaan.
Wat er van het spel over is? Bar weinig. Er is als ik het goed heb, welgeteld één stel waarbij niet één van de geliefden al ooit is vreemdgegaan. Er zijn geen verleiders die de subtiele kunst van het verleiden hebben laten zien te beheersen. En, misschien wel het meest jammere - sinds Temptation Talk kun je er gewoon voor uitkomen dat óók jij weer hebt zitten smullen van de nieuwste aflevering. Het guilty is van de pleasure af en dat maakt hem, vind ik, toch een beetje minder lekker.

Wie kijkt er vanavond mee?


Marlie van der Heijden is bedrijfsethicus en oprichter van Involve Ethics. Als expert ethiek marketing en communicatie ondersteunt zij bedrijven in het op begrijpelijke wijze onder woorden brengen van relevante maatschappelijk en zakelijke issues die met ethiek te maken hebben. Met haar scherpe analyses en onconventionele oplossingen is zij een meewerkend sparring partner op niveau. Involve Ethics helpt organisaties in employee experience trajecten en duurzaam HRM, onder andere door ethisch leiderschap op een fundamentele manier in de organisatie te integreren. Loopt jouw organisatie aan tegen problemen met het binnen halen en -houden van talent, HR management, communicatie en (interne) marketing van de ethische strategie of tegen problemen met verandertrajecten? Vraag dan gratis en vrijblijvend een adviesgesprek aan via marlie@involve-ethics.nl


tags: filosofie, bedrijfsethiek, integriteit, ethiek, Temptation Island, amusement, zelfkennis, zelfverwerkelijking