Mijn Grote Beginnersfout

Involve Ethics bestaat bijna een jaar. Op 11 juni wordt ze 1 jaar (Involve Ethics is in mijn hoofd een 'zij'). Hiep hiep hoera! Maar het is niet alleen maar feest geweest. Verre van, zelfs. En zeker voor mijn bankrekening.

Zoals mijn hoogleraren in Tilburg al voorspelden in 2015 is het niet gemakkelijk om bedrijfsethiek op een commerciële manier in de markt te zetten. "Maar als íemand het kan, dan ben jij het!" Ik hoor het mijn thesisbegeleider Herman de Regt nóg zeggen. Mijn thesis gaf een goede business case (de toegevoegde waarde van moreel wetenschappelijk management) dus er zou zeker behoefte zitten in de markt. Dacht ik.

Dus wat doe je dan als je voor jezelf gaat beginnen? Je verzint een bedrijfsnaam, schrijft je in bij de KvK. Je maakt een website en een logo (of laat dit doen) en je opent een bankrekening. So far, so good. Je maakt wat social media accounts aan. En dan kom je er niet meer onderuit: je moet je producten en diensten gaan definiëren en in de markt zetten.

En daar ging het fout.
Hoe dan? Zo.

Ik zit barstensvol ideeën en heb zoals veel ondernemers de beginnersfout gemaakt om deze allemaal te willen aanbieden als dienst. Ik had verschillende cursussen bedrijfsethiek voor beginners en voor gevorderden, socratische gesprekken, filosoferen met kinderen, interim ondersteuning voor ondernemers, FunEthics teamuitjes en Ethiek Culinair.
Maar een te breed aanbod spreekt uiteindelijk niemand aan. Niet alleen zien potentiële klanten door de bomen het bos niet meer, maar het ergste: ze voelen zich niet persoonlijk aangesproken.

Maar het belangrijkste was misschien wel dit: mensen weten niet goed wat te verwachten bij 'ethiek' en 'filosofie'. En dan wordt het wel héél erg moeilijk om er de portemonnee voor te trekken. Dus die business case uit mijn thesis, die was er wel degelijk. Alleen mensen herkennen hem niet met de woorden 'morele waarde' en 'wetenschappelijk management'. En al helemaal niet met 'bedrijfsethiek' en 'sociale filosofie'.

Slik. Auw. Pijn aan m'n ego. Ik moest mijn fout erkennen en ergens iets veranderen. Ego aan de kant en met frisse blik m'n zaken onder de loep nemen.


Door gesprekken met andere ondernemers en professionals uit mijn netwerk ben ik er uiteindelijk in geslaagd mijn focus opnieuw te vinden. En niet alleen dat; door de gesprekken heb ik ook eindelijk helder gekregen waarin de toegevoegde waarde van de diensten van Involve Ethics ligt - zónder het woord ethiek te benoemen!

Involve Ethics richt zich vanaf nu op het helpen van bedrijven met het vinden en binden van talent door middel van Duurzaam HRM en Employee Experience.

Natuurlijk speelt ethiek een grote rol in de onderliggende theorie van het geheel. Mijn achtergrond als HR professional past hier goed bij en momenteel doe ik diverse case studies om een track record op te bouwen en een aansprekende business case voor potentiële opdrachtgevers te maken.

En -gelukkig- heb ik niet alle 'oude' diensten zomaar los hoeven laten. Want sommige waren echt heel tof.

De belangrijkste:
  • Ik zet me met hart en ziel in voor de ontwikkeling en uitvoering van workshops voor mantelzorgers en vrijwilligers in opdracht van Het Cursushuys. Voor andere organisaties verzorg ik vanaf 7 juni ook "Train de trainer"-cursussen zodat zij mijn workshops zelf kunnen aanbieden.
  • Ethiek Culinair gaat in een nieuw jasje door, te beginnen op 5 juli bij Seats2Meet Strijp-S.
  • Als (boekhandel) Van Piere Eindhoven of De Bibliotheek het leuk vindt ga ik gewoon vaker socratische gesprekken (bege)leiden. 
  • Er is een prille samenwerking op handen om een algemene cursus Filosofie te ontwikkelen die in de regio De Kempen aangeboden gaat worden voor mensen die gewoon eens wat meer willen met filosofie in hun leven. Laagdrempelig, praktisch, maar wél op niveau.
De wereld verandert continu, en ook jij als mens. Als ondernemer is het de kunst om te leren omgaan met onzekerheid en tegelijkertijd in de veranderende wereld zelf ook wendbaar en flexibel te zijn. Flexibel genoeg om je diensten af te kunnen (blijven) stemmen op wat de markt wil.

Soms doet dat (een beetje) pijn. Maar het is het meer dan waard als je merkt dat de verandering jou & je bankrekening goed doet. Want uiteindelijk moet er wel gewoon brood op de plank komen.

Om de training Duurzaam HRM en Employee Experience op 27 mei a.s. te testen zoeken we nog enkele proef-deelnemers! Meld je aan!

Over de auteur:
Marlie van der Heijden is bedrijfsethicus en oprichter van Involve Ethics. Haar achtergrond ligt in de HR. Zij combineert haar ervaring en vaardigheden om professionals en managers te leren duurzaam HRM toe te passen in hun organisatie. Marlie is de bedenker van FunEthics en organiseert daarmee evenementen als Ethiek Culinair. Op sociaal vlak maakt zij zich sterk voor training en empowerment van vrijwilligers en mantelzorgers. Haar grootste hobby, naast lezen en schrijven, is schilderen. Ze is moeder van een dochtertje. Haar motto is “Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd”. Direct contact? marlie@involve-ethics.nl / 040-2407028

Automatisch op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Involve Ethics.