Mijn eerste weken als bouwvakker

Auteur: Marlie van der Heijden

Hoe houd jij werk en privé in balans? Welke valkuilen ben je tegengekomen in het oprichten van je bedrijf of in je functie voor een werkgever? Ik zal je mijn ervaring vertellen over mijn eerste maanden als bouwvakker, oftewel, ondernemer.

Kip-of-ei?

Als je zonder een al bestaand klantenbestand een onderneming opricht rijst vroeg of laat de vraag: sales of operations, waar begin je mee? Het is een typisch kip-of-ei vraagstuk. Want ga je nu eerst zorgen dat je klanten, daarmee opdrachten en dus geld hebt, of ga je eerst zorgen dat de structuur van je bedrijf goed op poten staat? Mijn favoriete metafoor in het denken over deze vraag is die van het fysieke gebouw. Zonder fundering kan een gebouw namelijk niet gebouwd worden. Dit brengt je direct bij het volgende probleem: wanneer staan die poten dan goed genoeg, wanneer is het fundament voor je onderneming stevig genoeg om de volgende stap te zetten?

Mijn keuze

Ik koos ervoor om de fundering als eerste heel stevig te leggen. Daarmee heb ik me sinds mei bezig gehouden en alles bij elkaar kost dat veel tijd. Denk bijvoorbeeld aan het (al dan niet laten) maken van een website en een passend logo, het openen van een bankrekening en het opzetten van een gedegen boekhouding en urenregistratie. En dan nog de ontelbaar vele 'diversen' die bij elkaar toch zo belangrijk zijn: marketing, social media en een fatsoenlijke werkplek. Al met al had ik na 5 weken al zeker 200 uur in mijn bedrijf zitten. Natuurlijk vroeg ik mezelf wel eens af: wanneer ga je actief acquisitie doen? Wanneer ga je je netwerk benaderen? Wanneer ga je je eerste opdracht binnenhalen, en wanneer ga je je eerste factuur versturen?

Mijn antwoord was: zo snel als ik kan, maar pas als de tijd daar is. Ik geloof namelijk oprecht in mijn product (of dienst, want ik bied in beginsel diensten) en was dus niet bang om geen opdrachten binnen te halen. Het enige waarvoor ik wél bang was, was dat ik het dan al snel te druk zou hebben met werken voor opdrachtgevers, om een fundament onder mijn bedrijf te leggen. Te druk om me bezig te houden met zaken als voldoen aan de AVG-wetgeving, wat in mijn branche extra belangrijk is. Zaken als het opzetten van een deugdelijke (financiële) administratie, een goed werkende futureproof website en een duurzame marketingstrategie. Maar ook mijn privézaken wilde ik vooraf goed geregeld hebben, zodat ik zonder stress die volgende stap kon maken. In februari van dit jaar ben ik namelijk moeder geworden van een prachtige dochter. Samen met mijn man heb ik daarom ook veel energie gestoken in het opbouwen van een fijne en stabiele basis thuis: een passende oplossing voor kinderopvang en een goede onderlinge verdeling van de zorgtaken.

Balans

Een balans tussen werk en privé vind ik net zo belangrijk als het leggen van die stevige fundering onder mijn onderneming. Want als ik iets heb geleerd van de vele ondernemers met wie ik heb gesproken en samengewerkt, is het wel dat een onderneming zomaar als een kaartenhuis kan instorten als je de fundering vergeet. Een andere valkuil is dat je als ondernemer al snel een typische 'workaholic' kunt worden die te gestresst is om te genieten van al het moois waarmee hij bezig is, en dat hij bereikt heeft. Gelukkig had ik een aantal voorbeelden in mijn nabije omgeving die me lieten zien hoe het ook kan.

Daarom heb ik heb ik hard gewerkt en de zaken grondig aangepakt om Involve Ethics te maken tot wat het nu al is: Een onderneming die staat als een huis. Mét stevige fundering.

Inmiddels hebben de eerste opdrachtgevers zich aangediend en ben ik samen met hen druk bezig om iets heel moois neer te zetten. Daarover volgt later meer!



bron van afbeelding: https://www.praxis.nl/voordemakers/klusadvies/het-storten-van-een-fundering