Hoe word ik een aantrekkelijke werkgever?

Waar voorheen een sollicitant vooral duidelijk moest maken wat hij te bieden had, geldt dit momenteel in toenemende mate voor de werkgever.

Hoe zorg je ervoor dat (potentiële) werknemers graag bij jouw bedrijf (blijven / komen) werken?

Zeven praktische tips voor jou als werkgever of HR professional.

  1. Zorg voor je werknemers. Een zekere mate van werkdruk zorgt voor vooruitgang, maar een te hoge werkdruk kan omslaan naar een burn-outcultuur. Laat je werknemers niet te veel overwerken. Dit is niet alleen beter voor hun eigen gezondheid, maar ook voor de kwaliteit van hun werk en dus van jouw diensten of producten.
  2. Zorg voor werk met betekenis. Mensen willen betekenisvol werk doen. Laat ze de klus klaren die moet worden geklaard en laat ze vervolgens los. 
Ga talent niet ‘op de bank’ zetten; dat is alleen weggelegd voor de trainers van topclubs in het betaald voetbal. En zelfs dan zijn er altijd kapers op de kust. Geen werk, geen plek? Laat je talenten gaan. Ze zullen je dankbaar zijn en zullen als de tijd daar is, graag weer bij je terugkomen.
  3. Communiceer helder, ook en juist over strategie en doelen. Verzeker je ervan dat alle werknemers, in alle functies en niveaus, weten wat je bedrijf doet, hoe het dat doet, waar het voor staat en wat het doel is. Alleen door te weten wat je doet en waaróm je dat doet, kun je betekenis geven aan je eigen rol in het grotere geheel. 
  4. Geef het goede voorbeeld. Wil je sollicitanten trekken door te adverteren met ‘werken voor een organisatie met integere, maatschappelijke dienstverlening’?Zorg dan ook dat directie, management en bestuur het goede voorbeeld geven. Ook zij zijn maar mensen: áls ze de fout in gaan (en dit gebeurt zelfs de besten) geef de fout toe en neem je verantwoordelijkheid. Maak het goed. Win het vertrouwen terug. 
  5. Omarm verandering. Stribbel niet tegen als ontwikkelingen in de markt of in de wetgeving roepen om verandering, maar omarm deze veranderingen en ga ermee aan de slag! Verandering is onvermijdelijk. Niemand wil eindigen als Kodak. 
  6. Wees kritisch op je procedures en regels. Al je werknemers zijn (als het goed is) volwassen. Spreek medewerkers aan op hun eigen gezonde verstand als iets fout gaat of juist heel goed, en probeer niet alles dicht te timmeren met richtlijnen, procedures en handboeken. 
  7. Leer omgaan met feedback, zowel het krijgen als het geven ervan. Feedback is de meest waardevolle informatie die je kunt krijgen, het is dus vreemd en niet zo slim om dit te reserveren voor slechts één moment per jaar. Benoem op het moment zelf dat iemand iets beter op een andere manier had kunnen doen vanwege (…..) of dat hij het juist fantastisch heeft gedaan want (…) Op die manier weet je zeker dat hij niet nogmaals diezelfde fout maakt, en dat hij hetgeen hij vandaag zo goed deed, morgen opnieuw met veel plezier herhaalt!

Over de auteur:

Marlie van der Heijden is bedrijfsethicus en oprichter van Involve Ethics. Haar achtergrond ligt in de HR. Zij combineert haar ervaring en vaardigheden om professionals en managers te leren duurzaam HRM toe te passen in hun organisatie. Als marketing- en communicatie expert op het gebied van bedrijfsethiek helpt zij organisaties bovendien met de vormgeving en praktische implementatie van hun code of ethics, integriteitscodes, gedragsregels en algemene communicatie op het gebied van ethiek. Marlie is de bedenker van FunEthics en organiseert daarmee evenementen als Ethiek Culinair. Op sociaal vlak maakt zij zich sterk voor training en empowerment van vrijwilligers en mantelzorgers. Haar grootste hobby, naast lezen en schrijven, is schilderen. Ze is moeder van een dochtertje. Haar motto is “Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd”. Direct contact? marlie@involve-ethics.nl / 040-2407028

Automatisch op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Involve Ethics.