Bedrijfsethiek: hoe het NIET moet

Oké, je wilt als organisatie focussen op ethiek en ethisch handelen. Super! Er zijn een paar valkuilen waar ik je alvast voor wil behoeden. Doe er je voordeel mee!

Operationele inconsistentie



Je afdeling marketing/communicatie heeft het er maar druk mee. Jullie missie, visie, kernwaarden: alles wordt (opnieuw) afgestemd op jullie vers bedachte idee van ethisch handelen. 
Dat is natuurlijk hartstikke positief! 

Het gevaar schuilt erin, dat andere afdelingen niet (helemaal) meegaan in deze (hervonden) motivatie tot ethisch zakendoen.

Wees dus consistent in datgene dat je communiceert, naar binnen en naar buiten, en in wat je daadwerkelijk doet.

Betrek hierbij alle afdelingen van de organisatie. Als je staat voor inclusiviteit en diversiteit, dan behoort dit ook weerspiegeld te worden in alle lagen van de organisatie. En het is niet handig om te prediken dat je staat voor gelijke kansen en het juist behandelen van je klanten, als je voor externe (zakelijke) leveranciers een betalingstermijn van 90 dagen (of nog meer!) hanteert. Dat brengt ons direct bij punt twee.

Houd je aan gemaakte afspraken



Als je met een werknemer, leverancier of opdrachtgever in zee gaat, ga je een zakelijke relatie aan. Daarbij horen vanzelfsprekend een aantal afspraken. Meestal worden deze afspraken op papier vastgelegd en dat is niet voor niets. In geval van een geschil zijn deze (contractueel) vastgelegde afspraken leidend.

Hoe mooi is het als je de contracten en regels lekker kunt laten verstoffen omdat jij én je zakelijke relaties zich er gewoon aan houden?



Betaal op tijd. Lever op tijd en lever wat je beloofd hebt te leveren.



Lukt dat een keer niet? Communiceer. Doe dat dan ook op eigen initiatief en op tijd. Dus niet pas nadat de werknemer / opdrachtgever / leverancier er zelf al om is komen vragen. Op die manier houd je de vertrouwensbasis stevig en verdien je ook het vertrouwen dat de ander in jou stelt. En is er ruimte om fouten te maken die dan weer vergeven kunnen worden. Hiermee komen we bij de volgende valkuil.


Te trots om fouten toe te geven



Iedereen maakt fouten. Echt íe-der-een!

Ook jij, ook jouw organisatie. De ene keer zijn de gevolgen erger dan de andere keer, maar fouten worden hoe dan ook gemaakt, overal waar je komt.

We kennen allemaal de inspirerende verhalen van mensen die via vallen en opstaan verder kwamen en hun doelen, ambities en dromen waarmaakten. De verhalen van ondernemers die alles fout deden voordat er eindelijk eens zakelijk succes aan de horizon gloorde. 


Maar we kennen ook de voorzichtige en angstige kinderen die door overbezorgde ouders niet toe kwamen aan het maken van fouten, en het ervan leren, waardoor ze lamgeslagen door faalangst allerlei faalangstcursussen moeten volgen en alsnog niks durven te proberen. 



De boodschap is duidelijk: Wie dingen doet, maakt fouten. En wie slim is, leert van de gemaakte fouten om verder te komen. 



Niet toegeven dat je iets verkeerd hebt gedaan is niet alleen ongeloofwaardig, maar ook nog eens ongelooflijk dom. Je ontneemt jezelf de kans om te leren en te groeien. 




Hoe het niet moet illustratie JPGjpg


Vanuit ethisch oogpunt is fouten bedekken een gemiste kans op goed handelen. 
Geef dus je fouten toe, leer ervan, en wees er open over. Dit maakt je een beter mens en een betere organisatie. 


Over de auteur:

Marlie van der Heijden is bedrijfsethicus en oprichter van Involve Ethics. Haar achtergrond is in de HR. Zij combineert haar ervaring en vaardigheden om professionals en managers te leren duurzaam HRM toe te passen in hun organisatie. Als marketing- en communicatie expert op het gebied van bedrijfsethiek helpt zij organisaties bovendien met de vormgeving en praktische implementatie van hun code of ethics, integriteitscodes, gedragsregels en algemene communicatie op het gebied van ethiek. Marlie is de bedenker van FunEthics en organiseert daarmee evenementen als Ethiek Culinair. Op sociaal vlak maakt zij zich sterk voor training en empowerment van vrijwilligers en mantelzorgers. Haar grootste hobby, naast lezen en schrijven, is schilderen. Ze is moeder van een dochtertje. Haar motto is “Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd”. Direct contact? marlie@involve-ethics.nl / 040-2407028

Automatisch op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Involve Ethics.